Το ''ελληνόμετρο''

2014-06-26 19:03

Δεν μπορώ να ξέρω με σιγουριά τι συνέβαινε παλιότερα, αλλά τα τελευταία χρόνια ζούμε στην Ελλάδα ένα φαινόμενο απερίγραπτο (σαν να μην μας έφταναν όλα τ’άλλα).

Στον αντίποδα της εθνικής αποδόμησης, που ως φαινόμενο κι αυτό δεν μπορεί να αμφισβητηθεί στην κατακαημένη πατρίδα μας τις τελευταίες δεκαετίες (και που δεν είναι του παρόντος να αναλύσουμε), υπάρχει μία έξαρση ‘’πατριωτισμού’’ (στα όρια της ιδεοληψίας θα έλεγα).

Κάθε ένας σπεύδει να ‘’δηλώσει ευθαρσώς’’ ότι είναι ‘’πολύ Έλληνας’’ (πολύ πιο Έλληνας από τους άλλους, ίσως και από τους λίγους εναπομείναντες πλέον). Ψάχνει δε, απεγνωσμένα να βρει τρόπους να αφυπνίσει τους ‘’εν υπνώσει’’ συμπολίτες του και να τους οργανώσει σε κάτι επαναστατικό (πλην όμως αόριστο και ασαφές). Εξ ου και τα εκατοντάδες blogs ‘’ξυπνητήρια’’ που έχουν αναλάβει το ρόλο του ‘’αφυπνιστού’’! Εξ ου και το πρόσφορο έδαφος που βρίσκουν τα φαινόμενα αφυπνιστών τύπου ‘’Σώρρας’’!

Στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αλλά και στους σχολιασμούς των blogs, είτε έχουμε ωμές δηλώσεις ελληνικότητας του τύπου ‘’εγώ είμαι Έλληνας ρε’’, είτε έχουμε αυθαίρετα επιχειρήματα και δηλώσεις, που έμμεσα δεικνύουν την αδιαμφισβήτητη ελληνικότητά μας και την βαρβαρότητα των υπολοίπων ελλαδιτών συνομιλητών.

Φυσικά, στον χαρακτηρισμό ‘’Έλληνας’’, προσδίδεται άλλοτε γονιδιακή συνάφεια και ερμηνεία (κάτι που μας απαλλάσσει και από τις πολλές εξηγήσεις, ευθύνες, προσπάθεια και σκέψη) και πότε χρησιμοποιείται ο ορισμός ως επίθετο (που όμως προϋποθέτει μέτρο σύγκρισης – θα το ονομάσουμε ‘’ελληνόμετρο’’). Δεν θα ασχοληθούμε τώρα με το γονιδιακό κομμάτι (δεν θα ρίξουμε τόσο πολύ το επίπεδο της σκέψης μας). Θα σχολιάσουμε την άλλη διάσταση του προβλήματος. Αυτή με το ‘’ελληνόμετρο’’.

Προφανέστατα εδώ προκύπτει ένα πολύ σημαντικό ερώτημα. Ποιο είναι αυτό το ‘’ελληνόμετρο’’ με το οποίο μπορεί κάποιος να μετρήσει την ελληνικότητά του;  Να μας το πει βρε αδερφέ να δούμε πόσοι είμαστε ή είναι, τέλος πάντων!

Μάλλον όμως (τι μάλλον, λέμε τώρα ... ), υπάρχει ένα ‘’ελληνόμετρο’’, εντελώς υποκειμενικό και διαφορετικό για τον καθένα μας. Κρίνω ότι εγώ είμαι Έλληνας και συ δεν είσαι, με τα δικά μου κριτήρια, ε, έτσι είναι λοιπόν.

Φτιάχνω ένα μίγμα από τις ιδεοληψίες μου, την αμορφωσιά μου, τα πάθη μου, την τρέλα μου αν θέλετε και φτιάχνω το ‘’ελληνόμετρο’’. Με αυτό συνήθως κρίνω όλους τους περισσότερους άλλους ελλαδίτες ως ανθέλληνες ή στην καλύτερη περίπτωση ως πλανεμένους και εξαπατημένους που χρήζουν αφύπνισης (σύμφωνα πάντα με τα δικά μου πρότυπα). Συνήθη αποτελέσματα κρίσης με το ‘’ελληνόμετρό’’ μου, είναι τα εθνικιστικό-φασιστικά παραληρήματα του τύπου, συνωμοσιολογικών σεναρίων, αντισημιτισμού, ρατσισμού, αντιχριστιανισμού, θρησκευτικής μισαλοδοξίας, εξωγήινων κυβερνόντων, κοινωνία ‘’μάτριξ’’, ο Σώρρας είναι ο σωτήρας μας, κλπ

Η πιο πιασάρικη διαλεκτική είναι συνήθως, ότι ως Έλλην είμαι και αδιάφθορος γιατί δεν κλέβω, γιατί δουλέυω σκληρά κάνοντας το καθήκον μου. Πως θα μπορούσε άλλωστε να συμβαίνει το αντίθετο, αφού το ‘’ελληνόμετρό’’ μου θεωρεί τους διεφθαρμένους ως ξένους, (‘’ξένα όργανα’’ ή στην καλύτερη περίπτωση, ηλίθιους 2ας κατηγορίας Έλληνες).  Βέβαια σπάνια θα βρεθεί ελλαδίτης που θα πει κάτι αντίθετο από τα παραπάνω. Απ’ τα 10 εκατ. ελλαδιτών, όλοι δηλώνουμε αδιάφθοροι (ακόμα και οι εν τη φυλακή). Πόσο γελοίο είναι αυτό, γνωρίζοντας ότι η «Πρωταθλήτρια» της Ευρωπαϊκής Ένωσης στη διαφθορά είναι η Ελλάδα. Ένα απλό και μικρό παράδειγμα ήταν, μην πιάσουμε τώρα στατιστικά περιστατικών διαφθοράς γιατί θα βγάλουμε πλεόνασμα διεφθαρμένων (που σημαίνει μάλλον ότι είμαστε περισσότεροι κάτοικοι στην Ελλάδα και η τελευταία απογραφή είναι λάθος).

Εν ολίγοις, το πόσο Έλληνας είσαι, άσε ρε φίλε να το πει και κανάς άλλος, θάλεγε ο παππούς μου!

Συμπληρωματικά θα λέγαμε ότι ο καθένας έχει ορίσει την ελληνικότητα όπως αυτός την αντιλαμβάνεται. Συνήθως ο ορισμός παραπέμπει σε αρχαιοελληνικά πρότυπα, διαγράφοντας 2000 και παραπάνω χρόνια ιστορίας και συνδέοντας με αερογέφυρα, την σύγχρονη ιστορία με την αρχαία. Βεβαίως αυτό δεν είναι απόλυτο, αφού έχουμε και σύγχρονες αντιλήψεις και ‘’ελληνόμετρα’’, εφόσον στον εμφύλιο οι κομμουνιστές πολεμάγανε για το καλό της Ελλάδας, τους Έλληνες, οι εθνικόφρονες πολεμάγανε για το καλό της Ελλάδας, τους Έλληνες, οι ‘’ντόπιοι’’ βρίζανε τους πρόσφυγες ‘’τουρκόσπορους’’, οι πρόσφυγες του ελλαδίτες ''βάρβαρους’’,  οι χριστιανοί θεωρούν την ελληνικότητα στοιχείο της ταυτότητάς τους (ή μάλλον το αντίθετο, το χριστιανισμό θεωρούν ως απόλυτο χαρακτηριστικό της ελληνικότητάς τους), το ίδιο και οι άθεοι (ως σύγχρονοι στωικοί φιλόσοφοι), είναι γνήσια τέκνα Ελλήνων, το ίδιο και οι παγανιστές (ως γνήσιοι συνεχιστές της πατρώας θρησκείας!), είναι ΟΙ Έλληνες.

Άμοιρη ελληνικότητα ποιος θα σε ‘’πρωτοπάρει’’ (με την καλή έννοια προφανώς) !!!

 

NAL