Περί χρόνου (ευθεία, κύκλος, ή σπείρα;)
Ένα αιώνιο ερώτημα, με σύγχρονο ενδιαφέρον.
Νομίζω ότι από τότε που μετράμε το χρόνο προσθέτοντας χρόνια μετά από ένα θεμελιώδες γεγονός (ορόσημο), από τότε στη συνείδησή μας δημιουργείται το σφάλμα της γραμμικότητας του χρόνου. Σε αυτή την αντίληψη βοήθησε και η τελεολογία των γραφών και ειδικά της ΠΔ. Αυτό, σε συνδυασμό με την βιομηχανική επανάσταση και τη γραμμική εξέλιξη της τεχνολογίας έκτοτε, καθιέρωσε την γραμμικότητα στον τρόπο σκέψης μας.
Όχι ότι ο χρόνος δεν χαρακτηρίζεται από γραμμικότητα, αλλά θα ο χρόνος δεν είναι κυρίως γραμμικός.
Ο τρόπος με τον οποίο ερμηνεύουμε τον χρόνο δεν είναι ασήμαντος. Διαμορφώνει καθοριστικά την προσωπικότητά μας. Τον τρόπο που σκεφτόμαστε. Τον τρόπο που ζούμε.
Είναι άλλο πράγμα να θεωρούμε το χρόνο, ευθεία εξέλιξης (με ή χωρίς τελεολογική ταυτότητα), άλλο πράγμα να τον θεωρούμε κύκλο, δηλαδή ανακύκλωση και εξελικτική στασιμότητα και άλλο πράγμα να θεωρούμε το χρόνο ως σπείρα (πάντα με τελεολογική ταυτότητα).
Η 1η περίπτωση, δηλαδή η ευθεία με τελεολογία εθνικού περιεχομένου, μπορεί να χαρακτηρίσει τους εθνικιστές. Η ευθεία με ιδεολογική τελεολογία τους εθνομηδενιστές (και όχι μόνο). Η ευθεία, χωρίς τελεολογία, χαρακτηρίζει τους χαζούς.
Η 2η περίπτωση μπορεί να χαρακτηρίσει τους θρησκόληπτους κάθε θρησκείας.
Η 3η περίπτωση είναι η ορθή αντίληψη.
Βιωματικά γνωρίζουμε την κυκλικότητα (και περιοδικότητα) των ημερών (εναλλαγή μέρας-νύχτας), των εποχών και των ετών. Μέχρι εκεί πάει το πράγμα. Δεν υπάρχει βιωμένη αντίληψη κυκλικότητας - περιοδικότητας άλλης φυσικής πραγματικότητας.
Η περιοδικότητα ανθρωπίνων ενεργειών (ολυμπιακοί αγώνες, οι εκλογές, πχ), ανάγεται στην περιοδικότητα του έτους. Η διάρκεια ζωής των έμβιων όντων ανά είδος, εκτός από μέτρο μέτρησης του χρόνου (πχ. λέμε ''μετά από 3 γενιές'' κλπ), εμπεριέχει και την έννοια της κυκλικότητας. Όχι όμως ως χαρακτηριστικό του συγκεκριμένου όντος, αλλά του συνόλου του είδους (πχ, της ανθρωπότητας).
Ο χρόνος λοιπόν είναι γραμμικός όσο αφορά στο άτομο, διότι έτσι τον αντιλαμβάνεται στο πετσί του (έναρξη - ανάπτυξη - φθορά - τέλος), αλλά κυκλικός όσον αφορά στην ανθρωπότητα [(έναρξη - ανάπτυξη - φθορά - τέλος) χ (άπειρες φορές)].
Ίσως να μπορούσαμε να τον χαρακτηρίσουμε σπειροειδή και έτσι να καλύψουμε όλες τις απαιτήσεις (αυτή την ερμηνεία θα την εξηγήσουμε παρακάτω χρησιμοποιώντας την έννοια της παράδοσης, ως λογικό βήμα των ελίκων της σπείρας).
Παρά ταύτα, πολλοί στοχαστές όπως και το σύνολο της δυτικής κουλτούρας σήμερα υποστηρίζουν τη γραμμικότητα του χρόνου.
Βοηθά σε αυτό και η επιστήμη με την ιδέα ενός διαρκώς διαστελλόμενου σύμπαντος, το οποίο είχε μια αρχή, αλλά (παρότι προφανές), δεν κινείται προς ένα τέλος. Πρόκειται δηλαδή για μια διαρκή, γραμμική πορεία εμπρός (όπου, εμπρός = κάτι σαν πρόοδο).
Κάποιοι στοχαστές υποστηρίζουν, ότι η ιστορία είναι ευθεία σε σχέση με το χρόνο. Δηλαδή, θεωρούν τον κοσμικό χρόνο κινούμενο ευθύγραμμα προς τα “εμπρός”.
Ενώ η ανατολική παράδοση (λένε αυτοί) αντιλαμβάνεται το χρόνο ως κύκλο. Ως μοιρολατρική και θλιβερή επανάληψη. Ως μούχλα.
Δεν μπορούν να διανοηθούν ότι είναι δυνατόν, μια επανάληψη να είναι δυναμική επανάληψη. Επανάληψη σπειρών ελατηρίου. Τόσο δυναμική ή τόσο στατική, όσο και η δυναμική ενέργεια του ελατηρίου. Όση και η ποιότητα του. Να είναι τελετουργία. Κάθε φορά είναι και ίδια και διαφορετική.